Skinkstek marinerad i honung och äppelcidervinäger!

I butikerna här är det svårt att få tag i en fin bit skinkstek med fettkappan kvar, så jag gjorde en marinad som jag öste steken med under tillagningen. Det blev urgott!

 Det här behöver du:
 
ca 1kg skinkstek med eller utan kappa
timjan, rosmarin, salvia, ingefära
salt och peppar
äppelcidervinäger
flytande matlagningshonung
 
Jag brukar skåra köttet ordentligt på ovansidan och massera in kryddorna ordentligt. Sedan blandar du ca 1dl äppelcidervinäger och någon matsked honung och penslar över köttet. Allt eftersom köttet steks i ungen sen så öser du det. Ugnen ska vara på 175°C och köttet ska bli 80°C, det tar ca 1,5 - 2h.
 
Jag gjorde en sås på stekskyn som blev över, vanlig bottenredning med smör och mjöl, på med en skvätt mjölk och stekskyn. Sedan hade jag i en klick äppelmos också, samt en köttbuljongtärning och soya. Servera med kokt potatis, äppelmos och svartvinbärsgelé.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2013-07-08 @ 13:03:11
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0